تحلیل لثه و دلایل ایجاد آن
نوشته شده توسط : Aref

تحلیل لثه و دلایل ایجاد آن

آیا می دانید تحلیل لثه و دلایل ایجاد آن چیست؟ فک و لثه نقش مهمی در حمایت و ثبات دندان ها دارند. یک لثه سالم همیشه محکم، به رنگ صورتی است و کاملاً مناسب در ارتباط با دندان ها قرار دارد. تحلیل لثه یکی از انواع بیماری‌های لثه است. در اثر این عارضه‌ لبه بافت نرم لثه به مرور زمان از موقعیت اولیه خود روی تاج دندان به سمت ریشه دندان عقب می‌رود و سطوح ریشه دندان نمایان می‌شود. در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، افراط در آن و یا ضعیف شدن سیستم ایمنی بروز می کند و به مرور زمان به از دست دادن دندان منجر می‌شود.

با توجه به این مورد که تحلیل رفتن سن و سال نمی شناسد، اما تحلیل رفتن لثه معمولاً در افراد بزرگسال و کسانی که دوره جوانی را طی کرده‌اند، رخ می‌دهد. این بیماری شایع‌ترین بیماری لثه در بین افراد بالای ۴۰ سال است. البته کودکان نیز در معرض خطر  بروز این بیماری هستند. به دلیل بروز بیشتر این بیماری در بین بزرگسالان، غالباً به اشتباه نشانه پیری در نظر گرفته می‌شود. اگر می خواهید بدانید که تحلیل لثه و دلایل ایجاد آن چیست و چه روش هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد، در ادامه مقاله با ما همراه باشید

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص روکش دندان

علائم تحلیل لثه چیست؟

با تحلیل رفتن لثه در فرد، ممکن است علائمی در آن بروز کند. در سطر زیر به علائم تحلیل لثه اشاره شده است:

  • حساس شدن دندان ها و لثه ها در هنگام خوردن مایعات سرد و یا گرم
  • خونریزی هنگام خوردن غذا و یا خوراکی های سفت مانند گلابی و سیب
  • خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان ها
  • متورم و یا قرمز شدن لثه ها
  • بلندتر از حد طبیعی به نظر رسیدن دندان ها
  • درد یا ناراحتی در نزدیکی خط لثه
  • بوی بد دهان
  • کج شدن دندان ها

در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامت دهان و دندان، مانند تحلیل استخوان، تحرک دندان و یا حتی از دست دادن دندان شود.

دلایل تحلیل لثه

بالا رفتن یا به اصطلاح عقب نشینی لثه، از خط لثه در حالت نرمال، معمولا در همان ابتدا قابل تشخیص است. اما علائمی نیز دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی آن را تشخیص داده و شدت آن را مشخص کنید. رایج‌ترین علائم تحلیل لثه عبارتند از:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم استفاده از مسواک و نخ دندان با روش صحیح و در مدت زمان مناسب و یا عدم شستشو با دهانشویه‌های ضد باکتریایی، باعث می شود پلاک‌های ایجاد شده روی دندان‌ها، سخت و کلسیفیه شده و تبدیل به جرم‌های دندانی شوند. شما شاید بتوانید با روش های معمول رعایت بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان را از بین ببرید اما از بین بردن جرم در خانه امکانپذیر نیست و تنها باید به دندانپزشک مراجعه کنید. با ادامه بی‌توجهی به بهداشت دهان و دندان، جرم‌ها به زیر لثه‌ها نفوذ کرده و باعث عقب راندن آن‌ها و در نهایت تحلیل لثه می‌شوند.

بیماری لثه و پریودنتال

فعالیت باکتری ها در زیر خط لثه و یا اطراف لثه باعث ایجاد بیماری لثه می شود. در مرحله اول این بیماری، افراد دچار ورم و یا التهاب لثه می شوند، که به آن ژنژویت هم گفته می شود. اگر افراد اقدام به درمان آن نکنند، بیماری لثه تشدید می شود، که در نتیجه باعث عفونت لثه و بخش های عمقی آن نیز می شود، که به آن پریودنتیت هم می گویند. پریودنتیت علت اصلی تحلیل لثه می باشد. التهاب لثه در مراحل اولیه علائمی مانند قرمز شدن لثه، متورم شدن لثه، درد لثه زمان لمس، خونریزی لثه و بوی بد دهان از خود نشان می دهد.

بیشتر بدانید: دکتر دندانپزشک تهران

عدم هماهنگی فک و دندان‌ ها با هم

تعداد زیادی از افراد جامعه با مشکلات مربوط به بایت دهان مواجه هستند. در این افراد فک‌ یا دندان‌ ها با هم هماهنگ و تراز نیستند. زمانی که دندان‌ ها یا فکین هنگام صحبت کردن یا جویدن به خوبی در موقعیت طبیعی خودشان قرار نگیرند، مشکلاتی از جمله وارد شدن آسیب به دندان و لثه و یا دشواری در تمیز کردن دندان‌ ها پیش می آید که هر دو می‌ توانند منجر به تحلیل لثه شوند.

تأثیرات ژنتیکی

افرادی که والدینشان مبتلا به تحلیل مزمن لثه ناشی از بیماری لثه یا بی‌نظمی دندان‌ها هستند، ممکن است آن‌ها نیز مستعد ابتلا به این بیماری باشند. باکتری‌ها می‌توانند از والدین به فرزند منتقل شوند و عوامل آناتومیک نیز می‌تواند از طریق وراثت انتقال یابد.

مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بیش از حد

داشتن اشتیاق جهت مراقبت از دهان و دندان بسیار خوب است، اما باید مطمئن شوید که در حال مسواک زدن هستید نه ساییدن دندان‌ها. هیچگاه از مسواکی که نرم نیست استفاده نکنید. با دندان‌هایتان با ملایمت رفتار کنید و به یاد داشته باشید که مراقبت از آن ها نباید به صدمه زدن منجر شود.

پیرسینگ لب یا زبان

معمولا پیرسینگ لب یا زبان از انواع فلزات و مواد سخت تهیه می شود، که در هنگام برخورد با بافت نرم دهان همچون لثه و دیواره های آن باعث پارگی و زخم می شود. اگر این ضربه زدن به بافت های نرم دهان توسط پیرسینگ تداوم یابد، به مرور زمان بافت نرم فضای دهان دچار تحلیل و ساییدگی می شود.

مراجعه نکردن منظم به دندانپزشک

گاهی با وجود این که فرد مسواک می زند، از نخ دندان استفاده می کند و به صورت روزانه دهان خود را شست و شو می دهد، اما همچنان باکتری هایی در قسمت هایی از دهان او تجمع می کنند که فرد قادر به مشاهده آن ها نیست. این باکتری ها باعث آسیب دیدن دندان و لثه می شوند. مراجعه منظم به دندانپزشک و چکاپ دندان ها هر ۳ تا ۶ ماه یک بار به جلوگیری از بروز مشکلات لثه کمک بسزایی می کند.

استعمال دخانیات

افرادی که در طول روز سیگار می کشند و یا از دیگر محصولات دخانیات استفاده می کنند، بیشتر مستعد جرم دندان و تجمع پلاک می شوند. لازم به ذکر است، که این گونه افراد حتی با مسواک زدن هم نمی توانند از تحلیل لثه و به وجود آمدن مشکلات دندانی جلوگیری کنند.

تغییرات هورمونی

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا لثه حساس تر شده و مستعد پس روی شود، تغییرات هورمونی می باشد. لازم به ذکر است تا بدانید که اغلب بانوان در طول زندگی خود همواره دچار تغییرات هورمونی بوده و بیش از مردان مستعد تحلیل لثه هستند.

آیا از تحلیل لثه می‌توان جلوگیری کرد؟

نمی‌توان در همه موارد از تحلیل رفتن لثه جلوگیری کرد، مخصوصاً اگر از نظر ژنتیکی دارای بافت نازک لثه باشید. با این وجود، با مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه، می‌توانید خطر ابتلا به عفونت لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. این مراقبت ها عبارتند از:

  • دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید.
  • یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • دو بار در روز از دهانشویه استفاده کنید.
  • از توصیه دندانپزشک برای تمیزی دندان پیروی کنید. (می‌توان با تمیز کردن هر شش ماه یکبار لثه، آن ها را سالم نگه داشت. البته برخی افراد ممکن است که نیاز به ویزیت مکرر داشته باشند).
  • از مسواک نرم استفاده کنید.
  • سیگار نکشید و از تنباکوی جویدنی استفاده نکنید.

نتیجه گیری

در این مطلب به توضیح تحلیل لثه و دلایل ایجاد آن پرداختیم. اگر بیماری تحلیل لثه به موقع درمان شود، مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و برای او هزینه سنگینی ندارد. برای تشخیص این بیماری لازم نیست تا زمان چکاپ‌های دندانپزشکی خود صبر کنید. اگر فکر می‌کنید شرایط دهانی و دندانی شما مناسب نیست و متوجه مشکل خاصی شده‌اید، قبل از اینکه مشکل جدی‌تر شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی ممکن است بتوانید یک بیماری مختصر التهاب لثه را قبل از اینکه به تحلیل لثه منجر شود، درمان کنید.

اطلاعات پزشکی: هزینه عصب کشی دندان





:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: